わたしという壮大なからっぽThe Great Vacuum of Me
PHOTOGRAPHER 岩切 浩三郎 KOZABURO IWAKIRI
1984年 | 宮崎県出身 |
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2006年 | 東京工芸大学芸術学部写真学科卒 |
2008年 | 東京工芸大学大学院芸術学研究科メディアアート専攻写真領域修了 |
主な賞歴:
- Fox Talbot Award 2006 Selected
ADFEST 2012「Lotus Roots」
The Cup 2013「Best Use of Local Culture」
APA Award 2016「経済産業大臣賞」など
1984: Born in Miyazaki
2006: Graduated from the Department of Photography at Tokyo Polytechnic University
2008: Earned an advanced degree in media art studies from the Graduate School of Arts at Tokyo Polytechnic University
PRIZE :
- Fox Talbot Award 2006, Selected. ADFEST 2012, Lotus Roots. The Cup 2013, Best Use of Local Culture.
Japan Advertising Photographers' Association Award 2016, Grand Prize, etc.
Art director Toshihiro Komatsu, whom I had just met, already knew the answers to questions about life that I had been pondering for many years. At our first meeting he introduced me to new vocabulary and we discussed so many fascinating subjects. The various topics included the universe and the human body, life, destiny, the third dimension and the fourth dimension, and in the end we even got to the fifth dimension. Of course at that time I still didn’t understand what “the fifth dimension” was about. Basically it means “liberation from the force of gravity.” I’m sketchy on the details, but I felt a desire for this unknown realm to be a greater part of our entertainment. And there was one thing I noticed as this project came closer to completion: perhaps the fifth dimension is actually something more familiar to us than I’d thought. If we turn parallel worlds that exist simultaneously (inside the brain) into live-action, is this what it would be like?
ART DIRECTOR 小松 季弘 TOSHIHIRO KOMATSU
1975年 | 神奈川県出身 |
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1999年 | 博報堂入社 |
ある日僕は自分という存在が何なのか
分からなくなった。
過去の自分とはなんだったのか、
今の自分はどう説明したらいいのか、
未来の自分は存在するのかどうかも。
現代の人間はモノに執着し、他者に依存して、
存在する理由を見つける。
しかし本当はここがどこなのか自分とは何者なのか
もわかっていない。
分かる必要もない。この世は常に流れて動き
元のカタチを留めるモノはない。
時間という概念が自分の存在を示す軸であり
重力という現象があることにより
自分を感じることが出来る。
創造することでカタチを意識を自己を認識
できる。唯一空間にも重力にもとらわれずに
あらゆる次元を飛び越えられる概念となる。
1975: Born in Kanagawa
1999: Joined Hakuhodo
One day, I lost sense of who I was. I had no idea what I was in the past, how to explain who I am now, or who I would be in the future.
The modern human creates attachment with objects and depends on other people to justify their existence. However, we do not truly understand where we are and who we are.
We don’t need to understand. The world is constantly changing; it never retains the same form. The concept of time is the axis that shows we exist. Because of the phenomenon called gravity, we can feel ourselves.
By creating, we can recognize shape, awareness and the self. It is a concept that transcends dimensions, even in a unique space where we cannot perceive gravity.
STAFF LIST
- P: 岩切浩三郎
- AD: 小松季弘
- Ret: 浦田淳
- Pr : 星美津穂
- ST: 萩原真太郎、石田悠(ST助手)
- HM: 染川敬子
- Cas: 伊藤裕樹(コパン)
- Model: 倉本知尋(CGE)
- P: Kozaburo Iwakiri
- AD: Toshihiro Komatsu
- Ret: Jun Urata
- Pr: Mizuho Hoshi
- ST: Shintaro Hagiwara, Haruka Ishida
- HM: Keiko Somekawa
- Cas: Yuki Ito(COPIN)
- Model: Chihiro Kuramoto(CGE)
私が長年解けなかった人生の疑問点の答えを、
出会ったばかりのAD小松さんはすでに知っていた。
今回初めてお会いして、聞きなれない言葉や
面白いテーマについて沢山語り合った。
内容は、宇宙や人間の身体・人生・運命・
三次元・四次元など様々で、
終いには五次元にまで及んだ。
もちろん、私は“五次元“については
未だに理解出来ていない。
どうやら五次元とは「重力からの解放」が
ポイントになっているようだ。
細かいことは分からないけれど、そんな未知の世界こそ、
よりエンターテインメントであって欲しいなと思った。
そしてこの作品が完成に近づくにつれ、
ひとつ気づいたことがある。
もしかして、五次元はもっと身近なところに
存在しているのではないかと。
同時多発的に起こるパラレルワールド(脳の中)を
実写化すると、こんな感じでしょうか?